Herlev Hudklinik er flyttet til Herlev Bygade 14, 2.sal.

OBS bygningen er tilbagetrukket bag parkeringspladsen bag Fri Bike Shop, Herlev Bygade 16.

Indgangen ligger i det tilbagetrukket hjørne til venstre fra parkeringspladsen -  ikke lige i starten af parkeringspladsen.

Vi glæder os til at behandle dig i vores nye lokaler.

Methotrexatbehandling

Methotrexatbehandling (MTX) har været anvendt med god effekt gennem mange år til psoriasis, gigt og eksemer, m.m. MTX virker antiinflammatorisk og immunmodulerende, dvs. den hæmmer den abnormt høje aktivitet af nogle hvide blodlegemer (lymfocytter og granulocytter).
MTX tages i en ugentlig dosis på en fast dag hver uge. Behandling kombineres ofte med Folinsyre (1 tabl. ugentligt), som nedsætter risikoen for visse bivirkninger.
Fuld effekt af behandlingen observeres først efter ca. 1 måned. Behandlingen vil oftest vare fra måneder til år.
De mest almindelige bivirkninger er kvalme, nedsat appetit og diarré.
Blodprøver tages regelmæssigt (hver 2. uge i 8 uger., derefter hver 2. – 3. måned), fordi MTX kan hæmme dannelse af blodlegemer i knoglemarven.
Ved langvarig behandling (flere år) er der risiko for leverskade, især hvis man drikker alkohol.

Under behandlingen bør graviditet undgås ved anvendelse af sikker prævention. Efter behandlingens ophør anbefales det at vente med evt. graviditet i mindst 3 måneder (både mænd og kvinder) efter MTX ophør.

Der må ikke drikkes alkohol under behandling med MTX på grund af risiko for leverskade.

Du skal også undgå acetylsalicylsyreholdige medicin som Albyl,Kodymagnyl, Treo, desuden NSAID-præparater, der bruges mod smerter og gigt (fex. Brufen, Ibuprofen, Ipren). Sulfapræparater og medicin som indeholder trimetoprin, må ikke tages under MTX behandling.

Kommer du ved fejl til at tage for mange tabletter skal du sammen dag henvender dig til din læge eller hudlæge.

Før du starter behandling vær venlig at læse yderlige informationer i patientinformation 1. udgave 2009 på Dansk Dermatologisk Selskabs hjemmeside https://dds.nu/wp-content/uploads/2012/07/methotrexat.pdf